کد خبر: 1225696
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
با شکایت مرد جوان، تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی به دستور بازپرس پرونده برای بررسی موضوع وارد عمل شدند. همزمان با ادامه تحقیقات درباره پرونده کلاهبرداری مأموران با چند شکایت دیگر از سوی شهروندان روبه‌رو شدند.
آرمین بینا 
جوان آنلاین: متهم سابقه‌داری که به جرم قتل در زندان به سر می‌برد، با تشکیل باندی در زندان به صورت پیامکی از شهروندان کلاهبرداری می‌کرد. مأموران پلیس با انجام تحقیقات فنی موفق شدند اعضای باند را شناسایی و آن‌ها را بازداشت کنند. 
چندی قبل مرد جوان تحصیلکرده‌ای در تهران به اداره پلیس رفت و از مرد شیادی که به صورت پیامکی از او کلاهبرداری کرده‌بود، شکایت کرد. 
وی در توضیح ماجرا گفت: «من کارمند یکی از ادارات هستم و امروز منتظر بودم حقوقم به حسابم واریز شود و هر ساعت هم پیامک‌هایم را چک می‌کردم تا ببینم از بانک پیامک واریزی به تلفن همراهم آمده‌است یا نه. سرانجام ساعتی قبل انتظارم به سر رسید، پیامکی با موضوع واریز مبلغی از بانکی به تلفن همراه ارسال شد، اما خبر نداشتم این پیامک از طرف مرد شیادی برای کلاهبرداری از من به گوشی‌ام فرستاده شده‌است. پیامک کاملاً همانند پیامک‌های بانکی بود و تاریخ، نام بانک، مبلغ واریزی و حتی شماره حساب واریزی هم داشت. مبلغ واریزی ۴ میلیون تومان نوشته شده‌بود و من هم که منتظر پیامک واریزی حقوقم بودم به آن مشکوک نشدم و فکر کردم به احتمال زیاد محل کارم به دلایلی حقوقم را در چند مرحله واریز می‌کند و به همین دلیل منتظر پیامک دیگری بودم تا ما‌بقی حقوقم به حسابم واریز شود.»
 
 فریب خوردم 
شاکی ادامه داد: «ساعتی بعد مرد ناشناسی با تلفن همراهم تماس گرفت و عذر‌خواهی کرد که اشتباهی به حساب من مبلغ ۴ میلیون تومان واریز کرده‌است. او گفت یکی از دوستانش نیاز ضروری به پول داشته و او هم می‌خواسته این مبلغ را به حساب یکی از دوستانش واریز کند و عجله کرده و اشتباهی به حساب من واریز کرده‌است. سپس از من خواست مبلغ را به شماره کارتی که برای من پیامک کرد، واریز کنم. او مرا فریب داد و بدون اینکه به پیامک واریزی اول توجهی کنم، مبلغ ۴ میلیون تومان به کارت او واریز کردم و وقتی پیامک انتقال از حسابم به شماره تلفن همراهم ارسال شد و فهمیدم قبلاً پولی به حسابم واریز نشده‌است، تازه متوجه شدم در دام مرد کلاهبرداری افتاده‌ام. وقتی بررسی کردم دیدم پیامک از شماره تلفن رندی که تعدادی شماره صفر دارد، ارسال شده و من توجهی به آن شماره نکردم و متوجه نشده‌بودم از طرف بانک نبوده‌است.»
 
 سیم‌کارت‌های اجاره‌ای 
با شکایت مرد جوان، تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی به دستور بازپرس پرونده برای بررسی موضوع وارد عمل شدند. همزمان با ادامه تحقیقات درباره پرونده کلاهبرداری مأموران با چند شکایت دیگر از سوی شهروندان روبه‌رو شدند. بررسی‌ها حکایت از آن داشت تمامی مالباخته‌ها به همین شیوه در دام مرد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند و هر کدام مبلغی حدوداً ۴ تا ۵ میلیون تومان به خیال اینکه به حساب آن‌ها اشتباهی واریز شده به کارت مرد کلاهبرداری واریز کرده‌اند. 
بدین ترتیب مأموران دست به تحقیقات فنی زدند و در گام نخست شماره تلفن‌هایی را که افراد کلاهبردار با آن به شماره تلفن‌های شاکی‌ها پیامک دروغین واریزی ارسال کرده‌بودند، بررسی کردند و دریافتند تمامی شماره تلفن‌های رند متعلق به افراد معتاد و کارتن‌خوابی است که به مبلغی به فرد ناشناسی فروخته یا به او اجاره داده‌اند. همچنین مشخص شد شماره حساب‌ها و کارت‌ها هم همین وضعیت را دارند و متعلق به معتادان و کارتن‌خواب‌هایی است که به افرادی فروخته‌اند. 
 
 پیامک‌هایی که از زندان ارسال می‌شد 
در حالی که هر روز به تعداد شاکیان افزوده می‌شد و متهمان تلاش می‌کردند هیچ ردی از خود به جای نگذارند مأموران پلیس در بررسی‌های تخصصی متوجه شدند، پیامک‌های کلاهبرداری از زندانی در اطراف کرج به مالباخته‌ها ارسال می‌شود. بررسی‌ها نشان داد کلاهبرداران چند نفر هستند که ابتدا پیام‌های واریزی دروغین را به صورت حرفه‌ای برای افرادی ارسال می‌کنند و در ادامه با تلفن همراه دیگری با طعمه خود تماس می‌گیرند و مدعی می‌شوند مبلغی را اشتباهی به حساب آن‌ها واریز کرده و با عذر خواهی از آن‌ها می‌خواهند مبلغ را عودت دهند. همچنین مشخص شد متهمان این زندان به خاطر جرائمی مثل قتل، تجاوز، آدم‌ربایی، قاچاق‌فروشی و سرقت مسلحانه در حبس هستند. در نهایت مأموران موفق شدند اعضای این باند را که تعدادی داخل زندان و تعدادی هم بیرون از زندان اقدام به کلاهبرداری پیامکی می‌کردند، شناسایی کنند. مأموران در بررسی‌های خود فهمیدند سردسته باند فردی به نام اردلان است که چند سال قبل به جرم قتل مرد جوانی به زندان افتاده‌است و الان در یک قدمی چوبه دار قرار دارد. 
تحقیقات از متهمان ادامه دارد. 
 
 
 
 دیه میلیاردی 
سردسته باند چند سال قبل در یک درگیری در تهران مرتکب قتل شده‌است و به گفته خودش در یک قدمی چوبه دار قرار دارد، اما اگر بتواند دیه میلیاردی که اولیای‌دم درخواست کرده‌اند، تهیه کند به زندگی دوباره بازمی‌گردد. وی مدعی است به خاطر تهیه دیه نقشه کلاهبرداری را طراحی و اجرا کرده‌است. 
 
اردلان به چه جرمی زندانی هستی؟ 
چند سال قبل در درگیری مرتکب قتل شدم و به زندان افتادم. 
 
انگیزه‌ات از قتل چه بود؟ 
شاید باور نکنید اکثر قتل‌هایی که رخ می‌دهد، نیازی به انگیزه ندارد. من الان با محکومان به قصاص زیادی در زندان ارتباط دارم و بیشتر آن‌ها هیچ انگیزه‌ای برای قتل نداشته‌اند. شاید یک اتفاق ساده و پیش افتاده باعث قتل می‌شود. از همه مهم‌تر کنترل خشم است که افراد مرتکب قتل ندارند. من خودم به خاطر چشم در چشم شدن مرتکب قتل شدم. شب حادثه همراه دوستانم داخل پارکی نشسته بودیم که چند پسر جوان از کنار ما رد شدند و چشم در چشم شدیم. همین موضوع باعث درگیری ما شد و من هم در درگیری چاقویی که همراه داشتم، از جیبم بیرون آوردم و برای اینکه کم نیاورم ضربه‌ای به پسر جوان زدم و او به قتل رسید. 
 
بعد چه شد؟ 
وقتی خونین روی زمین افتاد، فرار کردم، اما فکر نمی‌کردم فوت کند. مدتی فراری بودم تا اینکه مأموران مرا دستگیر کردند. 
 
اولیای‌دم چه درخواستی دارند؟ 
اولیای‌دم در دادسرا درخواست قصاص دادند و در دادگاه هم من محکوم به قصاص شدم و خانواده‌اش رضایت ندادند و من راهی زندان شدم، اما در این مدتی که در زندان هستم خانواده‌ام، دوستان و آشنایان به خانه آن‌ها رفت و آمد کردند و در نهایت هم اولیای‌دم حاضر شدند با گذاشتن شرطی مرا بخشیدند. 
 
چه شرطی؟ 
 اولیای‌دم مبالغی را برای انجام کار‌های خیر، درخواست کردند. آن‌ها از من دیه میلیاردی خواستند. 
‌به خاطر پرداخت دیه میلیاردی از زندان نقشه کلاهبرداری را طراحی و اجرا می‌کردی؟ 
بله. به هر حال موضوع مرگ و زندگی است و من هم تصمیم گرفتم از هر راهی شده دیه را جور کنم تا قصاص نشوم. 
 
چطوری این نقشه به ذهنت رسید؟ 
با هم‌سلولی‌هایم نشستیم و با هم همفکری کردیم و در نهایت نقشه کلاهبرداری را از داخل زندان طراحی کردیم. 
 
‌تلفن‌های همراه و شماره حساب‌ها را چطور به دست آوردید؟ 
چند نفری هم بیرون از زندان با ما همکاری می‌کردند. من از آن‌ها خواستم تعدادی شماره تلفن همراه و شماره حساب از معتادان و کارتن‌خواب‌ها بخرند. دوستانم هم شماره تلفن‌ها را به قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان از آن‌ها می‌خریدند و بعد از مدتی هم آن‌ها شماره تلفن همراهشان را می‌سوزاندن و اعلام مفقودی می‌کردند. 
 
چطور مالباخته‌ها را انتخاب می‌کردید؟ 
ما معمولاً به شماره‌های رند پیامک دروغین واریزی ارسال می‌کردیم. چون این افراد معمولاً وضع خوبی دارند و گردش حسابشان بالا است و کمتر مشکوک می‌شوند.
برچسب ها: متهم ، قتل ، کلاهبرداری
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار